Az Aida modell meghalt, de mi van helyette 

1989 óta egy valamire való vállalkozás vagy cég marketing startégiáját az AIDA modellre alapozta. Az AIDA szerint a recept egyszerű: ..

2019.03.10 |

1989 óta egy valamire való vállalkozás vagy cég marketing startégiáját az AIDA modellre alapozta. Az AIDA szerint a recept egyszerű: vond magadra a figyelmet (Attention), keltsd fel az érdeklődést (Interest) az emberekben, ébreszd fel a vágyat (Desire), amely aztán cselekvésre (Action), azaz vásárlásra ösztönzi őket. Azonban akárhogyan is nézzük, 30 év hosszú idő és még egy olyan nagy marketing klasszikus, mint az AIDA felett is eljárt az idő. A reklámtorta és a fogyasztói szokások radikálisan megváltoztak.

Az internet és a digitalizáció megjelenésével márkák tömege versenyez milliónyi fogyasztó figyelméért. A tradicionális marketing modell, online közegben már nem működik.

Lejárt lemez a 80’as évek marketing stratégiája  

Az amerikai reklámszakember, Elias St. Elmo Lewis által megfogalmazott hagyományos reklámformula évtizedekig kőbe vésve lebegett a marketingesek szeme előtt. Az utóbbi években azonban egyre többen fogalmazták meg, hogy az AIDA modell elavult és az online marketing térhódításával szükségessé vált egy mélyebb, strukturáltabb stratégia ahhoz, hogy valóban hatékony marketingkampányok kerüljenek megalkotásra és a márkaüzeneten túl a termék is elérjen a fogyasztóhoz… újra és újra.  

Philip Kotler volt az első, aki mert szakítani az AIDA modellel és újragondolta azt, a mindig naprakész és hiper-kapcsolatihálóval rendelkező fogyasztó fejével. Marketing 4.0 könyvében publikálta az úgynevezett AAAAA (5A) modellt, amely elsősorban arra igyekszik rávilágítani, hogy a vásárlási döntéseinkben az információéhség mellett, manapság az emocionális faktor is óriási hangsúlyt kap.  

5A marketing modell volt a z első amelyik próbálta megdönteni az AIDA modellt.
5A marketing modell volt a z első amelyik próbálta megdönteni az AIDA modellt.

Felejtsük el a reklámot, adjunk élményeket!

Az 5A marketing modell a digitális korszak első keretrendszere, amely igyekszik választ adni rá, hogyan léphető át az analóg és a digitális világ közötti határ.  Az AAAAA mozaikszó az AIDA-hoz hasonlóan azokat a stratégia pontokat jelöli, amelyen végighaladva a fogyasztóból vásárló lesz.

Az első fázisban (Aware= Észlelés) a fogyasztók még teljesen passzívak, de találkoztak már a márkával, reklámokon, influencereken keresztül vagy épp a családtagjaik és/vagy barátaik által hallottak már róla. Ilyen formán rengeteg márkaüzenettel találkozik a fogyasztó a mindennapokban, amit aztán rövid- vagy hosszútávú memóriában tárol. A számára legemlékezetesebbekből (Appeal=Vonzódás), alkotja majd meg saját short list-jét, preferenciáit. Viszont az, hogy melyek lesznek ezek, már nem csak egyéni véleménye, hanem a közösség, a környezet is erőteljesen befolyásolja. És ezen ponton térünk el első ízben az AIDA marketing modelltől, hiszen az, az egyént helyezte a középpontba – az AAAAA már a közösség erejére is fókuszál.   

A közösség szerepe a marketing stratégiában

A digitális kor fogyasztója ugyanis, ekkor még mindig nem vásárol. Információk után kutat (Ask=Kérdés). Kérdez a barátoktól, a családtól és utánajár a médiában. Sőt, a fogyasztók az interneten keresztül proaktívan kapcsolatba lépnek egymással, pro- és kontra összegyűjtik, rendszerezik a begyűjtött adatokat. Ez egyszerre jelentheti a márka erősítését vagy akár gyengülését és csak ezután, mindent információt mérlegelve következik a döntés, a tényleges vásárlás (Act=Cselekvés).  

A cselekvési szakasz nem újdonság, a tradicionális marketing céljaként már korábban is foglalkoztunk vele. Egy modern reklámstratégia célja azonban szükségszerűen túlmutat: kitér a termék használatára és a vásárlás utáni szolgáltatásokra is vonatkozik. Sőt külön érinti a márka lojalitást és célja, hogy vásárlóink a márkánk szószólói (Advocate=Szószóló) legyenek saját környezetükben és az online platformokon is.

Bár az 5A modell kétségkívül újat mutatott az elavult AIDA-hoz képest, mégsem vált meghatározóvá. Ahogyan a média világa, a fogyasztói szokások is átalakulóban vannak és a szakembereknek rá kellett jönni a vásárlási döntések gyakran impulzívak és emocionálisan születnek, mindezt egy információtenger kellős közepén.  

Miben mérjük egy online marketing stratégia sikerét?  

Valami többre, erőteljesebbre van szükség. Teljesen új alapokra kell helyezni a marketing szemléletet, ahhoz, hogy megértsük a mai kor fogyasztóinak motivációit. Nem elég megragadni a figyelmüket, hanem szükségleteiket kell kielégítsük még pedig úgy, hogy lelkesedésüket és figyelmüket is fenntartjuk.  

A RES modell innen indul:

  • R, mint Relevancia. Releváns tartalommal, releváns kínálattal célozzuk meg fogyasztói szegmensünket. Hogyan keltsünk bizalmat, hogyan építsünk lelkesedésükre?
  • E, mint Engagement, azaz kötődés.  
  • Mitől vagyunk mások, mitől nyújtunk többet, mint versenytársaink, miért a mi webshopunk checkout gombján klikkeljen végül ahelyett, hogy egyetlen kattintással inkább egy másik oldalon tölti meg kosarát?
  • S, mint Succes, azaz siker. A hirdetési modell ezen pontja szerint a siker mércéje, nem a vásárlás. Azt hirdeti, gondolkozzunk hosszútávon. Legyen follow up stratégiánk, dolgozzunk rajta, hogy a fogyasztó ajánlja másoknak termékeinket, szolgáltatásainkat   

A világ folyamatosan változik és a fogyasztók is szédületes sebességgel reagálnak a változásokra. Az AIDA modell halott, 30 év után mennie kell és a RES már egy sokkal aktuálisabb és online marketing közegben is működőképes stratégiai alap. Azonban az óriási léptékű versenyközegben csak akkor tud egy vállalkozás hosszútávon eredményes maradni, ha vásárlói újra és újra mellette teszik le voksukat.  

A RES modell hibája pedig itt keresendő, nem ad választ arra, hogy

„A fogyasztó mitől és hogyan lesz visszatérő vásárló?”

Tóth-Czere Péter SEO és tartalom marketing szakértőnk is írt a legaktuálisabb marketing modellről.

STDC modell – online marketing stratégia a megfelelő helyen, a megfelelő időben  

A válasz frissen és ropógosan érkezett, egyenesen az online óriás Google boszorkánykonyhájából.  Avinash Kaushik, a Google Co-founder által jegyzett STDC üzleti keretrendszer, teljes mértékben mai és online szemléletű.   

„Sok-sok mozaikszó után még egy” – gondolhatnánk – ezt viszont érdemes lesz megjegyezni. A See -Think- Do – Care egy emberközpontú stratégiai keretrendszer, amely minden számunkra értékes felhasználót annak megfelelően csoportosít az online térben, hogy ő éppen hol tart a vásárláshoz vezető úton. Célja, hogy a hangzatos és sokszor erőszakos marketing üzenetek helyett a vásárlói igényeket helyezi a marketing stratégia fókuszába. A szándékra összpontosít és arra keresi a választ, hogyan biztosítson annak megfelelő tartalmat a megfelelő időben, helyen és eszközön.

Az AIDA modell-ben megfogalmazott értékek felett eljárt az idő. A jól összerakott kampány és örökérvényű reklám üzenet mindaddig üres puskapor ropogtatás, amíg nem olyan tálalásban kommunikálunk, amelyre a célközösségünk fogékony. A stratégiánk mögött húzódó motivációt alapjaiban kell megfordítani és úgy közelíteni az ügyfelekhez, hogy az ő valós igényeik kielégítésére fókuszáljunk. A STDC marketing modell minden fázisa ezeket segít megérteni és rámutat a megfelelő tartalomstratégiára.  

Tartalom stratégiát szeretnél tanulni? Gyere el kezdő online marketing képzésünkre.

Szeretnél elmélyedni a témában? Olvasd el oktatónk és szakértőnk Tóth-Czere Péter cikkét. Lényegre törően, mégis szemléletesen megismerteti az STDC modellt ill. a keretrendszer mentén épített tartalomstratégia tervezés alapjait.

  • aida
  • marketing